Gastroskopi

FB Gastroskopi.JPG

Ofte laver man en gastroskopi på baggrund af mistanke om mavesår.

Hesten har typisk nedsat ædelyst, nedstemthed, nedsat præstation, eller andre symptomer, der kan skyldes problemer i mave-tarmkanalen. Imens andre har meget få symptomer på trods af alvorlige mavesår.

Til undersøgelsen anvendes et 330 cm langt skop, som via hestens næsebor føres ned gennem spiserør og ned i mavesækken. Herved fåes et fint overblik over forholdene i den forreste den af mave-tarmkanalen. Hesten får noget beroligende inden undersøgelsen går igang.

Om Mavesår

Alle heste/ponyer uanset alder, arbejdsmængde eller race er disponeret for at få mavesår. Men du kan som hesteejer selv nedsætte hestens risiko for mavesår betydeligt!

Ved at være opmærksom på vores måde at holde heste, kan vi med omtanke omkring fodring og foldtid gøre rigtig meget for hesten selv.

Mavesår er i de fleste tilfælde foder relateret, men kan forværres af forskellige stressfaktorer så som: Konkurrencer, træning, transport, begrænset grovfoder/foldtid eller ændringer i den daglige rutine.

Heste der står meget på boks eller heste der får små mængder grovfoder og store mængder stivelse (fx havre) er ekstra udsatte.

Hvis man bruger HALM som grovfoder, har hesten/ponyen 4,4 gange så stor risiko for at udvikle mavesår! Det er fordi, at halm i modsætning til fx hø og wrap, ikke danner den fibermåtte, der normalt beskytter maveslimhinden imod syreætsninger.

Som hesteejer skal du være opmærksom på om hesten viser et eller flere af følgende symptomer. (Mange heste viser ingen ydre symptomer)

Ændring i spise og drikke vaner
Vægt tab
Ændring i holdning (til det værre)
tilbagevendende kolik
Mat pels
Nedsat præstation

Mavesår kommer af overskydende mavesyre, der "ætser" gennem mavens beskyttende foring og laver skader på indersiden af mavesækken.

Din hests mave producerer syre nonstop hele dagen og kan producere op til 16 liter sure væske på et døgn!
Mavesyre er nødvendig for fordøjelsen, og grovfoder og spyt hjælper med at neutralisere syren. Men er hestens mave tom i længere tid af gangen, kan man risikere at mavesyren skader mavesækken.

Det sker typisk hvis hesten står i mange timer i boks eller på jordfold, uden grovfoder.

Hvis du vil vide mere om fodring og forebyggelse af mavesår anbefaler vi: Nanna Lutherssons "Den store foderbog"