Handelsundersøgelse

At købe en hest kan være en stor beslutning. Nogle har stor erfaring med hestehandel, mens det for andre er første gang. Vi anbefaler i ethvert tilfælde at få lavet en handelsundersøgelse....

Tandbehandling

Et sundt og velfungerende tandsæt er altafgørende for hestens funktion, trivsel og optimale præstation. Tygges maden ikke ordentligt, kan det give sekundære problemer i mave-tarmkanalen i form af f.eks. forstoppelse eller fejlgæring.

Endoskopi

En hest, der hoster er desværre et velkendt fænomen hos mange hesteejere. Årsgerne er mange. Ofte skyldes det en reaktion på noget i hesten omgivelser, enten på stald eller på fold. Der kan også være et fremmedlegeme i hestens luftveje, eller der kan være andre unormale fund som f.eks polyp-udvækst, forsnævringer eller nerveforstyrrelser.

Kastration

Vi udfører de fleste kastrationer stående, dvs, hvor hesten er bedøvet, så den stadig kan stå op.

Laboratorie

Vi anbefaler, at der bliver undersøgt gødningsprøver på din hest mindst to gange årligt, forår og efterår

Kiropraktik

Kiropraktik er påvirkning af dyrets nervesystem gennem specifikke og målrettede justeringer af hestens led. Det er især rygsøjlens hvirvler, der rettes fokus mod, fordi der her er den største koncentration af nerver i kroppen, men også lemmer, ribben og kæbeled er væsentlige områder, når noget ikke fungerer optimalt i hesten.

Halthedsundersøgelser

Står du med en hest, der pludselig bliver halt, eller er det et længerevarende problem, vil vi gøre alt for at hjælpe din hest.

Gastroskopi

Der kan være flere årsager til at foretage en undersøgelse af hestens mave-tarm kanal. Ofte sker det på baggrund af en mistanke om mavesår såsom nedsat ædelyst, nedstemthed, nedsat præstation, eller andre symptomer, der kan skyldes problemer i mave-tarmkanalen.

Senescanning

Scanning kan bruges i mange situationer, når der er brug for at stille en diagnose. Udover reproduktion, er det især ved seneskader, at scanning anvendes

Røntgenundersøgelse

Laserbehandling

Laserterapi er et unikt og effektivt redskab. Den dybtgående laser udøver en stimulation af hestens forskellige strukturer- så som hud, muskler, sener og knogler.

Den har en antiinflammatorisk effekt ved at øge vasodilation og lymfeflow og fremmer cellens stofskifte. Derved opnås en hurtigere heling. Der findes en bred variation af behandlingsmuligheder som vi tilbyder vores patienter.

For eksempel:

Behandling af haltheder: kodeledsforvridninger, seneskader, spat mm.

Reducering af inflammation

Sårheling, smertelindre og mindsker dannelsen af granulationsvæv

Smertelindring (sadel trykning, spark, sår mm.) hjælper med at løsne muskel spændinger, ømhed og stivhed

Laserbehandling er desuden et godt supplement til kiropraktik. Ømme og smertepåvirkede heste bliver mere løsgjorte og mere modtagelig overfor kiropraktik.

Mie er certificeret i Laser Therapy principles for the Equine Athlete via AIMLA "The Americam Institute of Medical laser/Application".